DPF error codes

Przeciętny użytkownik samochodu z filtrem DPF nigdy nie będzie musiał zagłębiać się w tajemnicze kody błędów DPF. Dla mechanika natomiast diagnostyczne kody usterek (DTC) są kopalnią wiedzy, co jest nie tak z samochodem lub jego podzespołami. Gdy wewnętrzne czujniki wykryją nieprawidłowość lub odchylenie od normy, przekazują kod do pokładowego systemu diagnostyki komputerowej (OBD).

Rodzaje kodów błędów DTC

Świat dąży do standaryzacji. Międzynarodowe standardy SAE i ISO obowiązują od 2000 r. dla producentów samochodów, którzy ujednolicają kody OBD (wersja europejska to EOBD). Dlatego mechanik, niezależnie od producenta lub rocznika, wie natychmiast, z jaką wadą ma do czynienia.

Każdy kod składa się z pięciu znaków. Pierwsza litera symbolizuje lokalizację awarii, pierwsza cyfra mówi, czy jest to usterka ogólna, czy błąd producenta.

Przykładowe litery:

• B — nadwozie

• C — podwozie

• P — silnik

• U — system komunikacji

Następne trzy cyfry odpowiadają za lokalizację w danym systemie samochodowym i rodzaj błędu. Na przykład w kodzie P:

• 0, 1 i 2: dotyczą mieszanki paliwowo-powietrznej

• 3: układu zapłonowego

• 4: sprawdzania emisji pomocniczych

• 5: silnika na biegu jałowym

• 6: komputera pokładowego i wyjść pomocniczych

• 7, 8 i 9: skrzyni biegów

• A, B i C: napędu hybrydowego

Czy kod błędu DTC jest pełną diagnozą?

Kod błędu DTC to dopiero początek diagnozy. Należy go sprawdzić za pomocą instrukcji obsługi pojazdu, ponieważ niektóre kody (P1) są czasami specyficzne w zależności od producenta.

Gdy system diagnostyczny wskazuje awarię elementu, radzimy sprawdzić od razu kilka elementów. Sam czujnik, który wysyła fałszywe dane lub jego okablowanie, mógł zostać uszkodzony. Gdy czujnik jest funkcjonalny, trzeba zobaczyć całą sekwencję systemu. Możliwe, że część została zerwana, co wpływa na kolejne elementy układu, a kod błędu DTC dotyczy ostatniego elementu. Na przykład czujnik przepływu brudnego powietrza wpływa na regulację trymowania paliwa. W tej sytuacji czujnik powietrza wskaże problemy z mieszanką paliwa.

Kody błędów DPF

Każdy kod błędu DPF może mieć wiele przyczyn i dlatego każdy przypadek musi być rozpatrywany indywidualnie.

W oddzielnym artykule zamieściliśmy konkretne kody. Nie ma jednej, odgórnej i zawsze działającej procedury. Naprawa opiera się bardziej na doświadczeniu i staranności mechaników. Cały układ wydechowy jest dość skomplikowany i nie zawsze jest możliwe wyraźne wskazanie, co i dlaczego zawiodło.

Pierwszym krokiem powinno być przejrzenie biuletynów serwisu technicznego (TSB) dla konkretnego modelu samochodu. Niektóre błędy są popularne, a producenci wprowadzają powszechnie dostępne poprawki. Pomoże to zaoszczędzić czas podczas diagnozowania.

Jeśli to nie pomoże, spójrz dokładnie na układ wydechowy, a nie tylko na sam filtr DPF.

kody błędów DPF

Kody błędów DPF to dopiero początek diagnozy

Filtr może działać poprawnie, a inny element nie działa prawidłowo, np .:

• Rury i zawory ERG

• wtryskiwacze paliwa

• turbosprężarka

• zaciski

pierścienie

uszczelki

złącze elastyczne

Jeśli nadal nie można znaleźć usterki, warto przyjrzeć się bliżej olejowi silnikowemu i użytemu paliwu. Ich słaba jakość może również wpłynąć na działanie filtra DPF i spowodować wysłanie błędu.

Uszkodzony filtr DPF

Lista rzeczy, na które musisz spojrzeć, jest długa. Jeśli jesteś pewien, że sam filtr nie działa tak, jak powinien, lepiej sprawdź:

• czujniki ciśnienia i temperatury, plus ich obwody — można je łatwo wymienić w celu weryfikacji

• Porty czujników i ich rury mogą być zatkane — wymienione

• obwody systemowe — jeśli wykluczysz czujniki i przewody, sprawdź obwody. Przed testowaniem odłącz wszystkie powiązane moduły. Sprawdź ciągłość obwodu za pomocą woltomierza, w razie potrzeby wymień obwód.

• zatkany filtr DPF — zaleca się wymianę lub profesjonalne czyszczenie

• uszkodzony filtr DPF — często nieprofesjonalne czyszczenie filtra może spowodować uszkodzenie wnętrza ceramiki, zalecana jest zatem duża ostrożność.

Jak postępować, aby zapobiec zatykaniu się filtra DPF?

Kierowca, który miał zatkany filtr DPF przynajmniej raz, wie dokładnie, jak postępować, aby uniknąć zbyt szybkiego powtarzania tej sytuacji. Warto jednak przestrzegać kilku ogólnych zasad w każdym samochodzie.

Pozostałości procesu spalania osadzają się w filtrze DPF. Dlatego im lepsza jest jakość oleju napędowego lub benzyny, tym pełniejsze spalanie i tym mniej sadzy i osadów węglowych. Tak więc mniej z nich osiada w filtrze i łatwiej je spalić podczas jazdy. Złym nawykiem jest także odwlekanie wizyty na stacji benzynowej. Niektóre samochody nie włączają automatycznej regeneracji filtra DPF, jeśli w zbiorniku znajduje się mniej niż 10 litrów paliwa.

Kolejnym elementem, o który należy zadbać, jest olej silnikowy. Musi być dobrej jakości, wtedy wchłania dużo sadzy. Ponadto powinien być dedykowany do pojazdów z filtrem DPF, tj. z niską zawartością popiołu, np. LowSASP lub klasa C w klasyfikacji ACEA. Więcej informacji na temat olejów silnikowych DPF można znaleźć w tym artykule. Oprócz wysokiej jakości należy go regularnie wymieniać. Olej, który działa od ponad roku lub na którym samochód przejechał więcej kilometrów niż zalecenia producenta, traci swoje właściwości. Zamiast pomagać, zacznie szkodzić.

DPF jest automatycznie regenerowany podczas dłuższej jazdy. Nie zapobiegnie to naprawie filtra, ale na ogół opóźni potrzebę wymiany. Aby rozpocząć, wystarczy jechać około 15-20 minut przy prędkościach powyżej 60 km / h raz na 3-4 tygodnie lub 300-600 km, przy minimalnej prędkości obrotowej silnika 2000 obr / min.