smoke from the exhaust pipe

Walka ze smogiem stała się ostatnio powszechnym tematem w wielu krajach. Dlatego, jeśli zobaczysz nadmierny dym wydobywający się z rury wydechowej, nie powinieneś go ignorować. Dym ma nie tylko negatywny wpływ na środowisko, ale także może wskazywać na wadę katalizatora, filtra DPF lub innego elementu układu wydechowego, a nawet silnika. Źle zdiagnozowana usterka może pociągnąć za sobą niepotrzebną naprawę, która będzie nas drogo kosztować.

Dym z rury wydechowej, diagnostyka na podstawie koloru

Kolor i zapach dymu często pozwalają nam zdiagnozować problem. Dlatego też wszystko, co wychodzi z rury wydechowej pojazdu, nie może być zlekceważone.

Niebieski dym z rury wydechowej

Jednym z najbardziej charakterystycznych przypadków jest niebieski dym wylatujących z rury wydechowych. Wielu kierowców jest przerażonych widząc dym z rury wydechowej. Nie należy lekceważyć tego sygnału. Kiedy dym pojawia się w czasie porannego startu samochodu, sugeruje spalanie oleju w silnikach wolnossących.

Dokładniej mówiąc, wskazuje na zużycie elastycznych uszczelek zaworów. Ogrzany silnik działa szczelniej, podczas gdy w zimnym silniku kropelki oleju wpływają do cylindra, a następnie wydmuchiwany olej wypływa z rury wydechowej. Dym wydostający się z rury wydechowej podczas zwiększania obrotów silnika jest zwykle spowodowany tylko zniszczonymi pierścieniami. Podczas dodawania gazu, ciśnienie jest bardzo wysokie. Po pewnym czasie tłok może nie utrzymać swojej szczelności, w wyniku czego olej dostanie się do komory spalania.

Samochody wyposażone w turbosprężarkę mogą również doświadczyć problemów objawiających się niebieskim dymem. Jest tak najczęstszej w przypadku wycieku oleju. Olej przedostaje się wówczas wraz z powietrzem do układu wydechowego. W takim przypadku trudno jest od razu określić, czy jest to defekt turbiny, czy też pierścieni tłokowych.

Biały dym z rury wydechowej

Z kolei biały dym nie zawsze wskazuje na jakiś problem. Jeśli po uruchomieniu silnika rano pojawi się biały dym, możliwe, że jest to bezwonna, przezroczysta para wodna. Niestety, są też inne przyczyny wydostawania silnego białego dymu z rury wydechowej. Może się zdarzyć, że do procesu spalania dochodzi kolejny element – woda. Standardowa diagnoza w takim przypadku to wada uszczelki pod głowicą. Czasem wystarczy ją jedynie poprawnie dopasować. Właściciele samochodów, którzy mają chłodnicę i EGR (zawór recyrkulacji spalin) powinni wziąć to pod uwagę. Możesz wykonać test zawartości spalin w układzie chłodzenia. Kiedy test wyjdzie pozytywnie bądź przygotowany się na wyższe koszty. Wymiana uszczelki w takim przypadku może nie wystarczyć.

Czarny dym z rury wydechowej

Czarny dym z rury wydechowej nikogo nie dziwi i jest głównie przypisywany do samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Bardzo często dzieje się tak, ponieważ jazda po mieście powoduje jazdę poniżej obrotów aktywacji turbosprężarki. Gdy czarny dym z rury wydechowej jest nadal emitowany mimo dodaniu gazu, jest to wynik niedokładnego spalania paliwa, tj. niepełnego spalania.

Czarne opary mogą mieć również związek z układem wtryskowym. Dzieje się tak, gdy mamy wadliwe wtryskiwacze lub system oczyszczania spalin. Pojazdy z silnikami spalinowymi, benzynowym, mogą również doświadczyć problemów objawiających się czarnym dymem najczęściej, gdy silnik dostanie za dużo oleju. Kluczem może być katalizator lub filtr DPF, ponieważ zatrzymują one nadmierną ilość sadzy. Musisz być świadomy sytuacji, w której olej spalony w komorze spalania jest wynikiem awarii głowicy lub dna cylindra. W tym momencie warto odpowiedzieć, czy naprawa się opłaci. Ważną wskazówką jest również użycie właściwego oleju, co jest rzeczą prostą, ale czasami lekceważoną.

Ostatnią rzeczą, która może być odpowiedzialna za emisję czarnego dymu, jest tuning chipów. Chip tuning to poprawa parametrów silnika poprzez ingerencję w oprogramowanie komputerowe sterujące jego pracą. Sterownie parametrami jest możliwe, ponieważ producenci samochodów często pozostawiają pod względem zapas dla regulacji parametrów. Po złym tuningu parametry mogą uszkodzić takie elementy, jak układ korbowo-tłokowy, skrzynia biegów, turbosprężarka, sprzęgło, wtryskiwacze lub półosie napędowe. Katalizator i filtr cząstek stałych są również narażone na niewłaściwą pracę. Objawem jest zwykle zwiększony wzrost emisji spalin.

Szary dym z rury wydechowej

Możliwy jest jeszcze jeden kolor spalin – szary. Najczęściej pojawia się natychmiast po uruchomieniu silnika. Zimny silnik jest wtedy w tak zwanym procesie ssania. Dostarcza bogatą mieszankę do cylindrów spalania. Jednak jeśli ten stan utrzymuje się przez zbyt długi czas, winien jest najczęściej czujnik temperatury silnika.

Dlatego ważne jest, aby mieć świadomość, co oznaczają poszczególne kolory dymu z rury wydechowej. Dzięki temu można zaoszczędzić nie tylko czas przy diagnozie przyczyny błędu, ale także pieniądze.