złącze elastyczne

Złącze elastyczne jest istotną częścią układu wydechowego. Zastosowanie odpowiedniego złącza elastycznego zmniejsza ilość drgań generowanych przez silnik i ochroni elementy układu wydechowego, takie jak np. katalizator, przed zbyt szybkim zużyciem.

Co to jest złącze elastyczne i jak właściwie działa?

Złącze elastyczne służy głównie tłumieniu drgań. Składa się z czterech warstw — dwóch mieszków, zewnętrznego oplotu i wewnętrznego oplotu lub rury. Mieszek produkuje się z rury falistej, która redukuje wibracje. Celem oplotu jest zwiększenie elastyczności i ochrona mieszka przed warunkami zewnętrznymi.

Ważny jest sposób montażu oplotu wewnętrznego w mieszku. Dobrej jakości złącze elastyczne zapewnia stałą średnicę przepływu spalin.

Wibracje wytwarzane przez silnik przenoszą się na elementy układu wydechowego. Elastyczny łącznik jest zainstalowany za kolektorem wydechowym. Jest to pierwszy element, który eliminuje wibracje. W rezultacie dalsze elementy — katalizator, tłumik i rura wydechowa — są już nienarażone na tak wysokie naprężenia.

Z jakiego materiału wykonane jest złącze elastyczne?

Złącze elastyczne powinno wykonywać się z wysokiej jakości stali SS 304 lub wyższej. Gwarantuje ona odpowiednią odporność na wibracje, ale także korozję i wysokie temperatury spalin (około 600-700 °C). Wówczas możemy być pewni, że nasze złącze elastyczne przetrwa do 4-5 lat bez żadnych problemów.

Złącza elastyczne, które wykonane są z gorszej jakości stali z mniejszą domieszką niklu, są bardziej nierdzewne, ale również sztywniejsze i mniej tolerancyjne na wibracje. Kolejnym problemem związanym ze stalą niskowartościową jest szybki proces rdzewienia. Żywotność takiego łącznika może być nawet nie dłuższa niż 3-4 miesiące, szczególnie w krajach o zmiennej pogodzie, tj. w miejscach, gdzie występuje ulewny deszcz lub śnieg.

złącze elastyczne

Dlaczego złącze elastyczne jest tak ważne?

Dopóki złącze się dopasowuje i pracuje poprawnie, wszystko jest w porządku. Kłopoty pojawiają się, gdy złącze zaczyna zawodzić. Przyczyn może być kilka:

  • nieprawidłowe zamontowanie
  • wykonane ze złej jakości stali, np. zbyt sztywnej
  • lub po prostu skończyła się jego żywotność

W przypadku złącz ze stali niskiej jakości, często problemem jest kurczenie się wewnętrznego oplotu, który może zmniejszyć średnicę przepływu spalin nawet o 30%. To z kolei ma wpływ na mniejszą emisję spalin, a tym samym na spadek mocy silnika.

Silnik, którego wibracje nie są tłumione przez złącze elastyczne, przenosi całą energię na wszystkie części układu wydechowego. Najgorsza sytuacja dotyczy katalizatora, który nie jest dostosowany do takich warunków, a znajduje się najbliżej kolektora wydechowego. W konsekwencji zmniejsza się żywotność katalizatora, ale także tłumików, rury wydechowej, uchwytów i wieszaków.

Akustyka samochodu jest równie ważna. Jednym z pierwszych objawów zużycia złącza elastycznego jest pukanie pod podwoziem. Ma to wpływ na zmniejszony komfort jazdy i niższą koncentrację uwagi kierowcy. Złącze elastyczne można uszkodzić przez przypadek — zahaczając o wysokie krawężniki lub kamienie. Uszkodzenia mogą dokonać także żwirowe kamyki wylatujące spod kół pojazdu.

Złącza kierunkowe lub standardowe?

Istnieją złącza dwukierunkowe i jednokierunkowe. Te pierwsze działają niezależnie, w którym kierunku się je montuje. Łączniki kierunkowe mają niebieskie obramowanie po stronie wylotu. Różnica polega na ułożeniu oplotu i parametrów.

Na co zwrócić uwagę przy wymianie złącza elastycznego?

Jeśli zakupimy złącze samodzielnie, musimy najpierw zmierzyć długość i średnicę złącza. Najlepiej, jeśli pomiar jest bardzo dokładny, np. za pomocą suwmiarki. Nieprzyjemnym zaskoczeniem byłoby, gdyby nowo zakupione złącze okazało się zbyt krótkie.

Na szczęście ten element układu wydechowego jest najczęściej uniwersalny i pasuje do każdej marki i modelu auta. Długość łącznika waha się od 60 do 350 mm, a średnica od 38 do 90 mm.

Oczywiście istnieją także dedykowane złącza elastyczne, produkowane dla poszczególnych marek. Specjalne, dedykowane złącza znajdziemy np. w Citroen C5, Audi A4, A3 i A6, Volkswagen Passat i Golf, Renault Laguna, Megane, Thalia i Scenic, Fiat Palio, Punto, Seicento i Siena, Seat Cordoba, Leon, Toledo i Ibiza, Skoda Octavia , Volvo S40 i V40. Złącza takie posiadają z jednej strony dodatkową flanszę, ułatwiającą montaż.