Katalizator stanowi część układu wydechowego auta. W przypadku awarii tego elementu nie zawsze udaje się trafnie zidentyfikować mechanikom, że to właśnie w nim tkwi cały problem. Najczęstszą przyczyną kłopotu jest zapchany katalizator. Sprawdź, jakie wówczas pojawiają się symptomy.
Czym właściwie jest katalizator w samochodzie?
Katalizator samochodowy nazywany jest również konwerterem katalitycznym. To bardzo istotny element układu wydechowego. W środku znajdziesz wiele kanałów przypominających wyglądem plaster miodu. Pokryte są one metalami szlachetnymi, na przykład platyną. Odpowiada on za tworzenie się reakcji chemicznych z gazami spalinowymi. Zasadnicza funkcja katalizatora to neutralizacja i skuteczna ochrona przed wydostaniem się do atmosfery szkodliwych związków zawartych w spalinach.
Jak działa katalizator w samochodzie?
W trakcie pracy katalizator rozgrzewa się do temperatury nawet na poziomie 800 stopni Celsjusza. Dzięki temu dochodzi do usunięcia niebezpiecznych związków z gazów spalinowych. W celu osiągnięcia takich wartości producenci stosują wiele rozwiązań, takich jak pompy ciepła, grzałki nurkowe, czy też izolację termiczną.
Jaka jest trwałość katalizatora?
Teoretycznie kłopoty z katalizatorem powinny wystąpić dopiero po pokonaniu przez samochód od 200 do 300 tysięcy kilometrów. W praktyce do awarii dochodzi dużo wcześniej. Wówczas pojawiają się różne symptomy świadczące o niesprawnym katalizatorze.
Zapchany katalizator, objawy informujące o awarii tego elementu
Gdy katalizator ulegnie zapchaniu, otrzymasz wiele informacji świadczących o takim stanie rzeczy. Po pierwsze istotny sygnał stanowi tutaj wyczuwalna utrata mocy samochodu. Wówczas znacznie pogorszy się przyspieszenie pojazdu. Czasami towarzyszą temu także dodatkowe drgania. Kolejnym aspektem, który da się zauważyć to duży wzrost zużycia paliwa. Wśród możliwych symptomów wymienia się też wypadanie zapłonów, wzrost emisji CO2, a także problemy z gaźnikiem lub czujnikiem tlenu.
Czasami może dojść do sytuacji, w której spaliny będą przypominały zapach siarki. Powodem może być złe mieszanie paliwa bądź też niewłaściwa obróbka spalin. Jednak objaw ten pojawia się bardzo późno. Wówczas tylko w niewielu przypadkach udaje się przywrócić katalizator do sprawności. Konieczna będzie wymiana uszkodzonej części na nową.
Nowe modele samochodu zawiadamiają kierowcę o kłopocie przez zapalenie kontrolki na desce rozdzielczej. Wymienione symptomy mogą wystąpić z różnym stopniem nasilenia w zależności od jednostek napędowych. Więcej sygnałów mogą dawać samochody wyposażone w silniki z turbodoładowaniem, gdyż zapchany katalizator może tutaj wywołać bardzo dużo poważnych nieprawidłowości.
Zapchany katalizator – jakie czynniki prowadzą do powstania tego problemu?
Do awarii katalizatora w samochodzie w dużej mierze przyczyniają się nagłe skoki temperatury. Co więcej, element ten znajduje się w dolnej części pojazdu. Dlatego jest narażony na aktywność różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które mogą go po prostu zatkać lub uszkodzić.
Wymiana katalizatora i recykling zużytej części
Wystąpienie wyżej wymienionych symptomów powinno skłonić właściciela samochodu do natychmiastowego działania. Nie musi to oznaczać problemu z katalizatorem, ale na pewno jest to znak, że z autem dzieje się coś niedobrego. Dlatego jak najszybciej udaj się do profesjonalnego warsztatu w celu zdiagnozowania problemu. Jest to niezwykle ważne, gdyż inwestycja w nowy katalizator nie należy do tanich. W przypadku konieczności zakupu części musisz liczyć się z wydatkiem nawet na poziomie kilku tysięcy złotych.
Jednakże pewną część kosztów możesz sobie zrekompensować. Rozwiązaniem jest recykling zużytej części. Sprzedaż katalizatora do punktu zajmującego się skupem pozwoli Ci uzyskać pewne korzyści finansowe. Dzięki temu do Twojego budżetu wpłynie dodatkowe kilkaset złotych. Nie jest to dużo w porównaniu z wydatkiem, jaki trzeba ponieść na zakup nowego katalizatora, ale zawsze jest to jakaś forma pomocy. Co więcej, takim postępowaniem wesprzesz także działania mające pozytywny wpływ na środowisko przyrodnicze. Wynika to z faktu, że katalizator stanowi źródło dużej ilości metali szlachetnych. Gdy oddasz go do placówki skupującej, będziesz mieć wpływ na uzupełnienie ich światowych zasobów.
Zapchany katalizator to bardzo duży problem, który w zależności od modelu auta może doprowadzić do jeszcze poważniejszych skutków. Dlatego nie należy zwlekać, gdy pojawią się symptomy świadczące o tym, że mogło dojść do uszkodzenia katalizatora. Można to sprawdzić samodzielnie przez testowanie gaźnika lub czujnika tlenu. Wystarczy usunąć filtr powietrza. Następnie przyda się pomoc drugiej osoby, która dobrze oświetli wlot gaźnika. Trzeba zweryfikować, czy widoczne są ślady oparów paliwa. Gdy to się potwierdzi, możesz być przekonany, że doszło do uszkodzenia katalizatora. Jednak najlepiej jest skorzystać z pomocy profesjonalistów. Niezwłocznie trzeba odwiedzić warsztat, w którym pracują doświadczeni mechanicy. Dzięki temu można uniknąć większych kosztów.