Replacement or regeneration of the DPF filter, Michael KR [CC BY-SA 4.0 (httpscreativecommons.orglicensesby-sa4.0)]

Filtr DPF stosowany jest głównie w samochodach z silnikiem Diesla, rzadziej w samochodach z silnikiem benzynowym. Jego zadanie to ochrona środowiska przed nadmierną emisją cząstek stałych. Niespalony popiół i sadza osadzają się w kanalikach filtra, podczas gdy czystsze spaliny wydostają się na zewnątrz. Jednak filtr DPF ma ograniczoną pojemność. Po przejechaniu około 300-600 km filtr się zatka. W przypadku gdy wymuszone samooczyszczanie filtra DPF przez tzw. jego „dopalanie” nie zdaje egzaminu, właściciel samochodu stoi przed klasycznym dylematem — wymiana czy regeneracja filtra DPF?

Automatyczne spalanie i dodatki do paliw

Zazwyczaj manometr w filtrze sygnalizuje komputerowi konieczność „dopalania filtra”. Do komory spalania dozowana jest większa dawka paliwa, a dzięki wyższej temperaturze gazów (około 550 ° C) sadza ulega wypaleniu. Niektóre zaawansowane filtry DPF z dodatkowym wtryskiwaczem, dozują paliwo również bezpośrednio do filtra. Dopalanie filtra nie jest jednak idealnym rozwiązaniem — popiół olejowy niestety nie wypala się, plus, aby samooczyszczanie mogło być skuteczne, powinno się jechać z większą minimalną prędkością przez 10-15 minut (czyli zwykle poza miastem, na trasie).

A co jeśli podróżujemy tylko w cyklu miejskim i nie osiągamy prędkości potrzebnej do automatycznego dopalania? Dostępne są specjalne preparaty. Można je wlać bezpośrednio do zbiornika lub do filtra, po wyjęciu sondy lambda. Obniżają temperaturę niezbędną do spalania sadzy. W rezultacie więcej cząstek stałych zostaje spalonych. Producenci zalecają używanie ich co trzy tysiące kilometrów. Jednak nie jest to rozwiązanie trwałe, a jedynie odroczenie nieuniknionego. Gdy lampka kontrolna na desce rozdzielczej zaświeci się, nie można jej zignorować.

Rodzaje regeneracji filtra DPF

Istnieje kilka rodzajów przywracania filtra do prawidłowej przepustowości. Regeneracje mechaniczne i chemiczne są najbardziej popularne i stosunkowo najtańsze w porównaniu do cen wymiany filtra na nowy. Oprócz wymuszonego wypalania konieczne jest wymontowanie filtra podczas regeneracji. Technik serwisowy ocenia również, czy struktura wkładu nie jest uszkodzona, na przykład pęknięta lub stopiona.

Przymusowe dopalanie

Istnieją warsztaty, które oferują sztucznie wymuszone dopalanie, jednak filtr DPF nie może być zbyt przepełniony sadzą. Zewnętrzny komputer podłączony do silnika utrzymuje prędkość około 3 000 obrotów na minutę przez pół godziny. W razie niepowodzenia można zastosować dodatkowe preparaty obniżające temperaturę spalania. Po takim zabiegu konieczna jest wymiana oleju. Koszt takiej regeneracji wynosi około 150-200 PLN plus koszt nowego oleju. Należy pamiętać, że wymuszone spalanie nie usuwa popiołu.

Regeneracja termiczna i ultradźwiękowa

Przed zabiegiem regeneracji trzeba wymontować filtr z auta. Podczas regeneracji termicznej wyjęty i rozcięty wkład filtra poddawany jest działaniu wysokiej temperatury — około 700 °C przez około 8 do 48 godzin. Po zakończeniu procesu serwisant ponownie spawa filtr.

Usługi wykorzystujące metodę ultradźwiękową pozwalają wprowadzić specjalne substancje chemiczne do wkładu lub zanurzyć filtr w wodzie. Pod wpływem ultradźwięków pęcherzyki powietrza lub preparaty rozpuszczają zanieczyszczenia. Proces regeneracji jest dość długi, trwa od około 12 do 24 godzin. Koszt usługi wynosi około 400-500 PLN. Metody te nie są jednak zbyt popularne i niezbyt efektywne.

Regeneracja chemiczna / płukanie wodą / metoda hydrodynamiczna

Próbując na własną rękę wyczyścić filtr DPF, używając środków do czyszczenia kominka i zwykłej myjki ciśnieniowej, możemy w najlepszym przypadku uszkodzić filtr DPF. W profesjonalnym warsztacie regeneracja odbywa się w ściśle kontrolowanych warunkach. Zatkany filtr technik umieszcza w specjalnym urządzeniu podłączonym do aparatu pomiarowego. Woda ze specjalnym żelem myjącym przepływa przez wkład ceramiczny, najpierw w kierunku przeciwnym, a następnie w kierunku przepływu spalin. Ciśnienie cieczy podlega ścisłej kontroli. Czysty filtr poddaje się suszeniu w temperaturze około 90 ° C i schłodzeniu. Koszt regeneracji hydrodynamicznej wynosi około 400-500 PLN i daje najlepsze wyniki. Płukanie wodą usuwa ok. 98% osadów i trwa około godziny.

Replacement or regeneration of the DPF filter

Wymiana czy regeneracja filtra DPF

Wymiana filtra DPF

Czasami regeneracja nie spełnia swojego zadania lub filtr jest uszkodzony. Wówczas powinno się go wymienić. Decydując się na wymianę, zastanów się, czy nie lepiej ochronić swój budżet domowy przed dużym wydatkiem, dokonując zakupu zamiennika renomowanej firmy zamiast zwykle dużo droższego oryginału. Koszt wymiany zależy od marki i modelu, zwykle waha się pomiędzy 1 500 a 2 500 zł. Na nowym filtrze powinniśmy przejechać bez problemów około 100-150 tysięcy kilometrów.

Zakup używanego filtra zawsze wiąże się z ryzykiem. Nie wiemy, kto i w jaki sposób użytkował sam pojazd, oraz w jakim stanie jest filtr. Decydując się na oryginalną część układu wydechowego, trzeba jednak liczyć się z kosztami. Ceny zależą od marki i modelu auta – najtańszy około 500-700 PLN, Fiat około 2500 PLN, Ford, Mercedes około 5000 PLN, BMW, Volvo około 6000 PLN, VW Golf około 8000 PLN, Mitsubishi ok. 10 000 PLN. Dlatego rozsądnym wyborem wydaje się zakup nowego zamiennika, renomowanej firmy. Dzięki nowemu filtrowi samochód pokona bez problemu około 150-300 tysięcy kilometrów.

Wymiana czy regeneracja filtra DPF

Regeneracja jest znacznie tańsza niż wymiana filtra DPF. Stosując metodę hydrodynamiczną płukania wodą, otrzymujemy filtr prawie jak nowy. Wówczas wymiana będzie konieczna jedynie w przypadku uszkodzenia lub stopienia wkładu filtra.