Układ wydechowy w samochodzie jest narażony na drgania, zarówno te spowodowane nierównościami jezdni, jak i te przenoszone z jednostki napędowej. Istotne jest, aby był on prawidłowo zamontowany na wieszakach. Wieszaki gumowe doskonale amortyzują wszystkie drgania oraz zapobiegają się obijaniu elementów układu o podwozie. Trzymają układ wydechowy do karoserii. Z tego względu tłumiki w większości samochodów montuje się właśnie za pomocą wieszaków gumowych. Trzeba dbać o ich stan. Z pewnością poprawi to komfort jazdy i wydolność całego układu.
Wieszaki gumowe — naprawa
Układ wydechowy, który zaczął wydawać nienaturalne dźwięki, na pewno należy sprawdzić. Potrzebny nam jedynie podnośnik lub kanał, dzięki któremu będziemy mogli obejrzeć auto od spodu. Do często spotykanych usterek układu wydechowego należy urwanie gumowych wieszaków. Wówczas wydech albo obija, albo dotyka do samochodu. Stąd odgłosy stukania, lub też głuchy odgłos, który może pojawiać się wskutek poruszania elementów układu wydechowego. Na szczęście naprawa nie zajmuje zbyt dużo czasu i polega na zamontowaniu nowych wieszaków. Niestety nawet w kilkuletnich samochodach wieszaki gumowe mogą być pourywane, albo mogą się za chwilę urwać. Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy tłumiki są zamontowane prawidłowo jest dość mocne “pobujanie ich”. Nie powinny wówczas obijać się o elementy podwozia.
Wieszaki gumowe — w jaki sposób je wymienić?
Wieszaki gumowe najczęściej wymienia się po dwóch, lub trzech latach. Stają się wówczas bardzo miękkie. Najczęstszym objawem wskazującym na potrzebę wymiany jest tzw. “latanie” układu wydechowego. Słychać wówczas stukanie.
Wymienia się je bardzo prosto — wysuwamy jedną gumę, potem drugą, następnie kolejne. Jeśli mamy trudności z ich wysunięciem, to możemy naoliwić smarem. Pamiętajmy o tym, że zakupione wieszaki muszą koniecznie pasować do modelu naszego samochodu.
Wieszaki gumowe — oryginalne czy zamienniki?
Jakość wieszaków samochodowych ma istotne znaczenie, ponieważ cały układ wydechowy waży od kilku do kilkunastu kilogramów. Jest on przyczepiony do płyty podłogowej samochodu. Z ich trwałością bywa jednak bardzo różnie. Te montowane fabrycznie mogą wytrzymać nawet pięć lat, natomiast te oferowane na rynku części zamiennych zazwyczaj po trzech latach nadają się do wymiany. Wynika to stąd, iż części oryginalne są wykonywane ze specjalnych materiałów, które są bardzo drogie. Te wykonywane przez producentów elementów części zamiennych są zdecydowanie tańsze. Producenci wychodzą po prostu z założenia, że tańszy produkt będzie chętniej kupowany i w zupełności wystarczy. Przy zakładaniu wieszaków gumowych musimy pamiętać, że muszą być praktycznie takie same, jak te, które wymieniamy. Nie wystarczy, by były one zbliżone kształtem, czy też rozmiarem. Muszą być one po prostu idealnie zaprojektowane do danych obciążeń. W innym przypadku tłumik może nam się urwać podczas jazdy.
Wieszak musi być przymocowany w miejscu, do którego został przewidziany. Te, które są dedykowane okolicom katalizatora, wykonuje się z trwalszych mieszanek gumowych, lub też z silikonu. Dla odróżnienia są one kolorowe.
Trzeba bardzo uważać przy montażu wieszaków gumowych, gdyż nawet delikatne ich nacięcie może spowodować jego powiększenie, czego następstwem będzie zerwanie się wieszaka. Dlatego do ich zakładania nie można używać żadnych ostrych narzędzi. Powinno się korzystać ze specjalnych do tego przeznaczonych przyrządów. Nie są one drogie, jednak wciąż niestety mało popularne.
Montaż wieszaków — o czym musimy jeszcze pamiętać?
Kolejnym punktem przy montowaniu wieszaka, o którym musimy pamiętać, jest sprawdzenie, czy na haku (zaczepie) przymocowanym do tłumika nie ma resztek spawalniczych, które mogłyby uszkodzić wieszak. Zwróćmy uwagę także na to, iż nie tkwi on nieruchomo na haku, lecz z powodu wibracji układu wydechowego nieustannie trze o niego. Pamiętajmy, że właśnie z powodu spawalniczych pozostałości gumowy wieszak będzie się zużywał o wiele szybciej.
Wieszaki gumowe — podsumowanie
Wydawać by się mogło, że posiadanie samochodu to dosyć droga inwestycja. Nie wszystkie jednak naprawy są kosztowne. Wiele rzeczy, przy odrobinie wiedzy można zrobić samemu. Montaż nowych wieszaków gumowych, jak widać, nie należy do trudnych, czy skomplikowanych napraw.
Przy jakichkolwiek wątpliwościach warto skontaktować się jednak ze specjalistą z poleconego warsztatu samochodowego.