Fani motoryzacji z pewnością znają go doskonale. Z języka angielskiego – numer OE – oznacza original equipment, czyli oryginalne wyposażenie, zastosowane przez producenta. Skrót ten jest jednym z kilku innych, które porządkują rodzaje elementów przeznaczonych do pojazdów mechanicznych, podlegających zużyciu i wymianie. Wprowadzenie poszczególnych kategorii znacząco ułatwiło kierowcom codzienną eksploatację i naprawy swoich aut.
Co zmieniło wprowadzenie oznaczeń?
Zgodnie z wytycznymi wprowadzonymi przez Unię Europejską, każdy właściciel samochodu może sam zdecydować, czy chce naprawiać go w autoryzowanym serwisie, czy w uniwersalnym warsztacie. Istotna zmiana dotyczy również stosowania części zamiennych. Wcześniej bowiem, aby zachować gwarancję producenta, konieczne było korzystanie wyłącznie z serwisu danej marki, tylko przy użyciu oryginalnych elementów. Było to podstawą zachowania ciągłości usług. Części w pojeździe były zawsze skrupulatnie sprawdzane. Jeśli okazywało się, że pochodzą z innego źródła niż od producenta, ewentualna reklamacja lub usterka były odrzucane.
Taki stan rzeczy był często bardzo kłopotliwy dla kierowców, ponieważ oryginalne części okazywały się niejednokrotnie znacznie droższe niż zamienniki, nieustępujące znacząco jakością. Tym niemniej przepisy działały nieubłaganie aż do czasu wprowadzenia dyrektywy GVO.
Czym numer OE różni się od innych?
Numer OE jest jedną z kilku kategorii usankcjonowanych przez władze UE. Oznacza ono tylko oryginalne części, na których znajduje się logo producenta samochodu. Dla rozróżnienia wprowadzono także inne skróty (OEM, OEQ oraz AM). Każdy z nich określa inny rodzaj części zamiennych do pojazdu (między innymi zamienniki akceptowalne przez serwisy danej marki albo te o nieokreślonym źródle pochodzenia).
Historia numeru OE
Rozróżnienie oznaczeń samochodowych części zamiennych ma swoje źródło w unijnej dyrektywie GVO uchwalonej w 2010 roku. Potrzeba wprowadzenia zmian zrodziła się z faktu, że dotychczasowe zasady były bardzo uciążliwe dla użytkowników aut. Użycie nieoryginalnej części groziło nawet zerwaniem umowy gwarancyjnej. Z kolei monopol wielkich koncernów na produkcję elementów zamiennych powodował windowanie cen, które były nawet kilkukrotnie wyższe niż zamienniki. A użytkownicy, nie mając innego wyjścia, musieli kupować bardzo drogie części.
Dyrektywa unijna uwolniła niejako rynek motoryzacyjny, jako że wcześniejsze zasady godziły w prawo uczciwej konkurencji. Otworzyła tym samym furtkę dla niezależnych przedsiębiorstw, których działalność jest bardziej uniwersalna, niezwiązana z żadnym konkretnym producentem. Do czasu wprowadzenia zmian miały one związane ręce i często przegrywały w nierównej walce.
Zdarzało się też często, że producenci alternatywnych rozwiązań nie mieli dostępu do rzetelnych informacji i systemów, które pozwoliłyby im na stworzenie dobrej jakości produktów. Dyrektywa GVO z 2010 roku sprawiła, że otrzymali dostęp do danych, dzięki którym ich części mogą uczciwie konkurować z oryginalnymi, sygnowanymi logiem danej marki samochodowej.
Jak wygląda numer OE i w którym miejscu na częściach samochodowych można go znaleźć?
Numer OE to najczęściej kombinacja cyfr i liter. Oznaczenie to ma charakter unikalny i stanowi pewnego rodzaju kod DNA danej części. Co więcej, dzięki współczesnym możliwościom technologicznym, możemy po tym numerze znajdować pożądane części w sklepach albo w sieci. Większość dostawców ma już aktywną tę funkcjonalność.
Każda część posiada swoją „metkę”, która pozwala ją zidentyfikować. Zazwyczaj znajduje się ona z boku elementu. Znajdziemy tam wszystkie przydatne dane oraz informacje, w tym także numer OE.
Czy części, które posiadają numer OE, są lepsze od innych?
Choć zgodnie z aktualnymi wytycznymi, kierowcy mają pełną dowolność w kwestii wyboru odpowiedniego dla swojego auta serwisu oraz używanych części, część specjalistów podkreśla, że stosowanie części OE jest bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Dlaczego? Czy faktycznie tak jest?
Podstawową zaletą oryginalnych elementów jest to, że ich twórcy zaprojektowali je i stworzyli dla konkretnej marki i modelu samochodu. Takie rozwiązanie daje nam gwarancję, że stosowane części będą w pełni bezpieczne dla naszego auta. Uniwersalność w tym wypadku nie zawsze jest dobrą cechą. Tymczasem dedykowany pod konkretny model element, idealnie wpisuje się w jego potrzeby.
Każda marka ma bowiem swoją tożsamość oraz przyświecające idee, które znajdują swój wyraz w produkowanych samochodach. Poszczególne elementy muszą stanowić więc integralną całość. Oryginalne części odpowiadają specyfikacji technicznej pojazdu oraz jego cechom charakterystycznym. Ich stosowanie pozwala na optymalne użytkowanie danego modelu auta.
Nie da się zaprzeczyć, że stosowanie oryginalnych części posiada pewne zalety. Warto jednak mieć świadomość, że celem dyrektywy unijnej była pewnego rodzaju optymalizacja różnych opcji. Pozwoliła ona na dopuszczenie do głosu konkurencji, która również może zaoferować serwis i części wysokiej jakości.
Dlatego, wybierając części zamienne do swojego samochodu, warto dokładnie zapoznać się z aktualną ofertą. Teraz znacznie szerszą niż przed rokiem 2010.