How to extend the life of the DPF filter, Author Motor Verso, Flickr, CC BY 2.0

Każdy właściciel samochodu z silnikiem diesla zastanawia się, jak przedłużyć żywotność filtra DPF. Jego wymiana jest bardzo droga. Jeśli zdecydujesz się na regenerację filtra, zapewne chciałbyś, aby odstępy między regeneracjami były jak najdłuższe. Dlatego warto skorzystać z kilku sztuczek.

Co ma największy wpływ na żywotność filtra DPF?

Zadaniem filtra DPF jest oczyszczanie spalin z sadzy i innych cząstek stałych przed opuszczeniem układu wydechowego. Dlatego jakość spalin ma największy wpływ na zapychanie się filtra DPF. Im lepiej funkcjonuje proces spalania paliwa, tym czystsze spaliny trafią do układu wydechowego, a filtr DPF wytrzymuje dłużej.

Właściwy olej samochodowy

Sam olej nie jest groźny dla filtra DPF, ale zawarte w nim surowce. Z jednej strony chronią silnik, ale zawsze część oleju dostaje się do komory spalania. W samochodach z filtrem DPF zaleca się stosowanie olejów o niskiej zawartości popiołu. Dzięki nim powstaje mniej popiołu siarczanowego, a filtr zatyka się wolniej.

Pamiętaj, że sadzę można wypalić się w procesie automatycznego czyszczenia filtra, ale popiół osadza się w nim na stałe. Przykładowe oznaczenia na opakowaniach oleju samochodowego to: LowSASP, DPF, klasa C w klasyfikacji ACEA (C1 i C4 to typy niskopopiołowe, natomiast C2, C3 i C5 to typy o średniej zawartości popiołu) lub Emmision System Protection. Istnieją również standardy MB 229.51, 507.00 i BMW-LongLife-04.

How to extend the life of the DPF filter - car oils with low SASP

Turbosprężarka

Przeciek oleju do układu wydechowego przez uszkodzoną lub zużytą turbosprężarkę jest zabójcze dla filtra DPF. Olej pozostawia tak zapieczone resztki w ceramicznym wkładzie filtra, że nie można ich już usunąć. Dlatego nie warto oszczędzać na turbosprężarce. Wymień ją lub zregeneruj już przy pierwszych niepokojących objawach pracy, lub co 100 000 km.

Co więcej, są to elementy zależne od siebie nawzajem. Zatkany filtr DPF powoduje większe obciążenie turbosprężarki. Ponadto schładzanie samochodu po procesie dopalania filtra powoduje upust dodatkowego paliwa do oleju silnikowego. Taki rozcieńczony olej źle wpływa na uszczelnienia silnika, a zwłaszcza na wrażliwą turbosprężarkę. Gorsze smarowanie może prowadzić do uszkodzeń.

Zawór EGR

Jeśli zauważyłeś chmurę sadzy, która opuszcza układ wydechowy za każdym razem, gdy naciskasz gaz, a silnik stracił moc, możesz podejrzewać awarię zaworu recyrkulacji spalin (EGR). Odpowiada on za zmniejszenie stężenia tlenków azotu w spalinach. Odsyła spaliny z powrotem do komory spalania, gdzie powtarzająca się reakcja chemiczna zmniejsza ich zawartość. Dopiero wtedy spaliny trafiają do układu wydechowego. Znaczne osady węgla mogą unieruchomić zawór w pozycji otwartej, co skutkuje, że mieszanina powietrza gorszej jakości dostaje się do komory spalania. Tym samym temperatura spalania maleje. Produkty reakcji mają więcej sadzy, która nie miała szansy się wypalić. W konsekwencji filtr DPF ulega zatkaniu szybciej, niż następuje proces samooczyszczania.

Nieprofesjonalny tuning

Samochód można stuningować tanio lub dobrze. Podczas taniego tuningu używa się niskiej jakości części, które generują następnie duże ilości sadzy w układzie wydechowym. Z drugiej strony profesjonalne usługi koncentrują się na jakości, a po montażu przeprowadzają testy spalin.

Wtryskiwacze paliwa

Wtryskiwacze są odpowiedzialne za równomierne rozpylanie paliwa i jakość jego spalania. Zużyte wtryskiwacze powodują, że proces spalania przebiega niepoprawnie i wytwarzane są ogromne ilości sadzy. Filtr wymaga regeneracji chemicznej nawet co jeden lub miesiące. Niestety wtryskiwacze nie są najtańsze do wymiany. Koszt naprawy to czasem nawet kilka tysięcy złotych.

How to extend the life of the DPF filter - fuel injectors, Author Andy_Jensen, Flickr, CC BY 2.0

How to extend the life of the DPF filter – fuel injectors, Author Andy_Jensen, Flickr, CC BY 2.0

Dodatkowy wpływ na żywotność filtra DPF

Istnieją również dwa inne czynniki przedłużające żywotność filtra DPF, chociaż mają one nieco mniejszy wpływ. Przede wszystkim należy dbać o paliwo dobrej jakości i regularnie wymieniać filtr powietrza.

Paliwo z podejrzanego źródła

To, co wlewamy do zbiornika, ma wpływ na to, co wychodzi z układu wydechowego. Używając oleju zakupionego nieoficjalnie, od kierowców ciężarówek lub maszyn rolniczych, możesz szybko zatkać filtr DPF. Nowoczesne filtry wymagają paliwa o określonych parametrach i składzie, np. zawartości siarki. Inną opcją jest stosowanie dodatków do paliwa, np. Liqui Moly Dieselpartiklefilter Schutz.

Filtr powietrza

Filtr powietrza należy wymieniać przy każdym przeglądzie okresowym, zwłaszcza że nie jest to droga inwestycja. W przypadku zablokowanego filtra powietrza, do układu dolotowego dostaje się mniej powietrza. To z kolei wpływa na stopień spalania i powstawanie większej ilości sadzy.

Jak przedłużyć żywotność filtra DPF ?

Utrzymanie samochodu w dobrym stanie powinno chronić przed awariami i przedłużyć żywotność filtra DPF. Należy pamiętać, że układ wydechowy składa się z wielu komponentów i elementów montażowych, które są ze sobą powiązane. Jak najszybsze usunięcie awarii jednego z elementów, zapobiegnie uszkodzeniu pozostałych.