Układ wydechowy jest jednym z ważnych elementów samochodu, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się inaczej. W rzeczywistości odpowiada on za kilka ważnych funkcji, bez których samochód nie może funkcjonować. Dlatego musisz dbać o niego odpowiednio, tak aby go nie uszkodzić. Jak dbać o układ wydechowy auta? Oto kilka porad.

Budowa i zadania układu wydechowego samochodu

Jak dbać o układ wydechowy samochodu? Zanim do tego dojdziemy, musimy wyjaśnić jego istotę. Wydech składa się z katalizatora, tłumików, sondy lambda, rur łączących i złączy elastycznych.

Każdy z tych elementów odpowiada za coś innego. Kolektor spalin gromadzi gazy powstałe w wyniku spalania, a następnie doprowadza je do katalizatora, którego zadaniem jest redukcja szkodliwych związków chemicznych. Tłumik, jak sama nazwa wskazuje, tłumi hałas silnika, a sonda lambda zbiera informacje o poziomach spalin. Funkcje układu wydechowego obejmują:

• usuwanie produktów ubocznych procesu spalania,

• odprowadzanie spalin,

• redukcję szumów,

• oczyszczanie spalin,

• minimalizowanie promieniowania cieplnego spalin.

Jak dbać o układ wydechowy samochodu?

Po pierwsze musisz być w stanie dobrze zabezpieczyć samochód. Rdza powstaje w wyniku złych warunków pracy – należy zadbać, aby usunąć resztki soli drogowej po zimie, zabezpieczyć powłokę zewnętrzną specjalnymi farbami wysokotemperaturowymi lub kontrolować stan zawieszenia pojazdu.

W miarę postępu korozji powoduje ona uszkodzenia mechaniczne — co może prowadzić do zatkania rury wydechowej. W rezultacie silnik samochodu dusi się, a moc spada.

Odwiedzając mechanika, możesz poprosić go o dodatkową zabezpieczenie tłumika przed nadmiernymi wibracjami. Aby to zrobić, stosuje się takie elementy, np. łączniki, wsporniki lub wieszaki.

Katalizator jest głównym elementem układu wydechowego. Jednak, jak wszystkich części, także jego żywotność ma granice. W takim przypadku należy zainstalować nową część zamienną. Istnieje jednak kilka wskazówek, które mogą skutecznie przedłużyć działanie katalizatora.

Omijaj głębokie kałuże, pod żadnym pozorem nie wjeżdżaj w nie z dużą prędkością. Silnik nagrzewa się podczas jazdy, jego gwałtowne schłodzenie może poważnie uszkodzić poszczególne elementy, zwłaszcza katalizator i kolektor wydechowy, które znajdują się najbliżej silnika i mają najwyższą temperaturę.

Po drugie, unikaj jazdy na krótkich dystansach, głównie zimą. Silnik samochodu nie będzie w stanie odpowiednio się rozgrzać. Spowoduje to nagromadzenie się niespalonych pozostałości paliwa, korozję metalowych elementów i spalanie pozostałego paliwa w katalizatorze.

Po trzecie, należy ostrożnie pokonywać wszelkie nierówności na drodze. Należy wiedzieć, że katalizator jest dość delikatnym elementem, zwłaszcza ze względu na wkład, który może być ceramiczny. Dlatego wszelkie uszkodzenia mechaniczne są bardzo często przyczyną jego wadliwego działania. Tłumik samochodowy można również uszkodzić w podobny sposób.

układ wydechowy auta

Dlaczego układ wydechowy samochodu jest ważny?

Warto zadbać o układ wydechowy, aby nie tylko zaoszczędzić pieniądze na naprawie. Prawidłowo działający wydech to prawidłowe spalanie. Jest to szczególnie ważne ze względów ekologicznych.

Ponadto dysfunkcyjny układ wydechowy może przełożyć się na niską wydajność silnika, powodując jego uszkodzenie. Wszystko to wpływa na funkcjonowanie całego samochodu, a tym samym na jego użytkowanie. Warto także nadmienić, że nie dozwolone jest poruszanie się pojazdem, którego układ wydechowy jest uszkodzony. Taka jazda grozi nałożeniem mandatu przez policję, a nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Usterki układu wydechowego — możliwe przyczyny

Na koniec możemy powiedzieć o uszkodzeniach, które mogą wystąpić w układzie wydechowym. Każdą nieprawidłowość należy dokładnie sprawdzić u mechanika samochodowego. Umożliwi to wstępne zdiagnozowanie przyczyny problemu, a dzięki szybszej reakcji nie spowoduje znacznego uszkodzenia samochodu.

• głośny hałas — tłumik jest uszkodzony lub z powodu korozji powstał otwór w układzie wydechowym,

• uszkodzone wieszaki, które spowodowały zerwanie układu wydechowego — w wyniku korozji lub podczas jazdy nastąpiło uszkodzenie, np. przez zderzenie z jakimś elementem na drodze,

• uczucie gazów spalinowych w samochodzie — wyciek układu, dziura w układzie spowodowana rdzą,

• kontrolka „sprawdź silnik” i tryb awaryjny — sonda lambda nie działa poprawnie lub uległa awarii, katalizator jest zatkany,

• wysokie zużycie paliwa przy spadku mocy — awaria sondy lambda,

• spadek mocy, a jednocześnie duszenie silnika — zatkany katalizator lub filtr DPF,

• silnik gaśnie, występują problemy z jego uruchomieniem, świeci kontrolka „sprawdź silnik”, zapach spalin w płynie chłodzącym — układ recyrkulacji spalin EGR nie działa prawidłowo,

• różnego rodzaju widoczne miejsca pokryte rdzą — niewystarczająca ochrona elementów przez producenta lub niewłaściwa ich konserwacja. Rdza najczęściej atakuje rury wydechowe, a tylko w pełni funkcjonalny układ wydechowy nie zwiększa emisji szkodliwych substancji,

• kontrolka DPF, spadek mocy — zatkany filtr cząstek stałych DPF lub FAP, mechaniczne uszkodzenie filtra, uszkodzenie czujnika filtra, brak płynu katalitycznego w filtrze,

• zapalenie „kontrolki silnika” i spadek mocy silnika — awaria układu SCR, brak płynu AdBlue w zbiorniku, uszkodzenie wtryskiwacza AdBlue.