выхлопная система автомобиля

Układ wydechowy należy do ważnych elementów auta, mimo że na pierwszy rzut oka taki się nie wydaje. Tak naprawdę odpowiada za kilka istotnych funkcji, bez których samochód nie może się obejść. Dlatego trzeba odpowiednio o niego zadbać, aby nie doprowadzić do jego uszkodzenia. Jak dbać o układ wydechowy auta? Oto kilka wskazówek.

Budowa i funkcje układu wydechowego auta

Jak dbać o układ wydechowy auta? Zanim się do tego przejdziemy, trzeba wyjaśnić jego istotę. Wydech składa się z katalizatora, tłumików, sondy lambda, rur łączących oraz złącz elastycznych. W modelach z silnikiem Diesla spotkamy też filtr DPF.
Każdy z tych elementów odpowiedzialny jest za coś innego. Kolektor wylotowy zbiera gazy, powstałe w wyniku spalenia, a następnie dostarcza je do katalizatora, którego zadaniem jest zredukowanie szkodliwych związków chemicznych. Tłumik jak sama nazwa wskazuje, tłumi hałas spowodowany pracą silnika, a sonda lambda zbiera informacja dotyczące poziomu spalin. Do funkcji układu wydechowego można zaliczyć:

  • usuwanie produktów ubocznych procesu spalania,
  • odprowadzanie spalin,
  • zmniejszanie hałasu,
  • oczyszczanie spalin,
  • minimalizowanie promieniowania cieplnego spalin.

Jak dbać o układ wydechowy auta?

Największym problem, z którym boryka się układ wydechowy, jest rdza. Dlatego trzeba umieć, się przed nią dobrze zabezpieczyć. Rdza powstaje na skutek złych warunków pracy – narażenia na wilgoć, zachlapania i opady atmosferyczne. Regularnie konserwując układ wydechowy, przedłużymy jego żywotność. Wystarczy po zimie usunąć pozostałości po soli drogowej, zabezpieczać go specjalnymi farbami wysokotemperaturowymi albo kontrolować zawieszenie pojazdu.

Korozja, która postępuje, powoduje uszkodzenia mechaniczne – dziury lub rozwarstwienie stali, które mogą przerodzić się w zatkanie rury wydechowej. W konsekwencji silnik samochodu się dławi i spada jego moc.
Układ wydechowy jest narażony także na wibracje. Podczas wizyty u mechanika, można spytać go dodatkowe zabezpieczenie przed nadmiernymi drganiami. Stosuje się wtedy specjalne elementy np. podpórki, wsporniki czy wieszaki.
Katalizator to główny element układu wydechowego. Jednak jak każda rzecz, jego żywotność w końcu się kończy. W takiej sytuacji należy zamontować nowy lub użyć części zamiennych. Istnieje kilka wskazówek, które mogą skutecznie wydłużyć jego życie.

Pierwszy z nich mówi o niewjeżdżaniu w głębokie kałuże z dużą prędkością. Silnik w czasie jazdy jest rozgrzany, podobnie jak cały układ odprowadzania spalin. Gwałtowne jego schłodzenie może poważnie uszkodzić poszczególne elementy, a zwłaszcza katalizator i kolektor wylotowy, które są najbliżej silnika i mają najwyższą temperaturę.

Po drugie, należy unikać jazdy na krótkich dystansach, głównie zimą. Silnik samochodu nie jest stanie wtedy dobrze się rozgrzać. Skutkuje to nagromadzeniem się resztek niespalonego paliwa. Powoduje to korozje metalowych elementów oraz to, że resztki paliwa dopalają się w katalizatorze.

Po trzecie, powinno się ostrożnie pokonywać wszelkie nierówności na drodze, w tym progi zwalniające. Trzeba wiedzieć, że katalizator jest dosyć delikatny, szczególnie za sprawą wkładu, który może być ceramiczny. Dlatego wszelkie uszkodzenia mechaniczne są bardzo często przyczyną jego nieprawidłowego działania. Tłumik samochodu także może zostać urwany podczas szybkiego najechania na garba.

car exhaust system

Dlaczego dbanie o układ wydechowy auta jest ważny?

Warto dbać o układ wydechowy, nie tylko po to, by zaoszczędzić pieniądze, które miałyby być przeznaczone na naprawę. Sprawnie działający system nie powoduje problemów ze spalaniem. Jest to ważne ze względów ekologicznych.

Poza tym dysfunkcyjny układ wydechowy może przełożyć się na złą pracę silnika, uszkadzając go. To wszystko wpływa na funkcjonowanie całego samochodu, a zatem, na jego bezproblemowe użytkowanie. Warto też powiedzieć, że nie można poruszać się pojazdem, którego układ wydechowy jest uszkodzony. Taka jazda grozi nałożeniem mandatu przez policję, a nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Usterki układu wydechowego – możliwe diagnozy

Na końcu powiedzieć, można o uszkodzeniach, jakie mogą wystąpić w układzie. Są one wskazówkami, które mogą nie być prawdziwymi przyczynami usterki. Dlatego każdą nieprawidłowość należy dokładnie sprawdzić u mechanika samochodowego. Pozwoli to wstępnie zdiagnozować przyczynę problemu, a dzięki szybszej reakcji nie spowoduje większych uszkodzeń samochodu.

  • głośny hałas – tłumik jest uszkodzony lub korozja spowodowała dziurę w układzie wydechowym,
  • uszkodzone wieszaki, które spowodowały naderwanie się układu wydechowego – na skutek korozji lub podczas jazdy doszło do uszkodzenia np. poprzez zawadzenie o coś na drodze,
  • czucie spalin wewnątrz samochodu – nieszczelność układu, dziura w układzie spowodowana rdzą,
  • “check engine” i tryb awaryjny – sonda lambda nie działa właściwie lub uległa awarii, zapchanie katalizatora,
  • wysokie spalanie paliwa wraz ze spadkiem mocy – awaria sondy lambda,
  • spadek mocy, a przy tym przyduszanie silnika – zapchany katalizator lub filtr DPF,
  • silnik gaśnie, występują problemy z jego uruchomieniem, zapala się kontrolka „check engine”, zapach spalin w płynie chłodniczym – układ recyrkulacji spalin EGR nie działa właściwie,
  • różnego rodzaju widoczne miejsca pokryte rdzą – niedostateczne zabezpieczenie układu przez producenta lub niewłaściwa konserwacja. Bardzo często atakuje rury wydechowe. Trzeba zwracać na takie rzeczy uwagę, ponieważ jedynie w pełni sprawny układ wydechowy nie zwiększa emisji ilości szkodliwych substancji,
  • zapalona kontrolka filtra DPF, spadek mocy – zapchany filtr cząstek stałych DPF lub FAP, mechaniczne uszkodzenie filtra, uszkodzenie czujnika filtra, brak płynu katalitycznego w filtrze,
  • pojawienie się „check engine” i spadek mocy silnika – awaria układu SCR, brak płynu AdBlue w zbiorniku, uszkodzenie wtryskiwacza AdBlue.