Sportowe układy wydechowe muszą być tak opracowane, aby zachować równowagę pomiędzy właściwym wyciszeniem i jak najmniejszym spadkiem mocy. Zgodnie z regulaminem FIA poziom hałasu nie może przekroczyć 98 decybeli. Co więcej, istotnym czynnikiem jest również poziom generowanych zanieczyszczeń. Dlatego podstawę stanowi tutaj katalizator przyczyniający się do zmniejszenia ilości szkodliwych spalin. Sprawdź, co należy wiedzieć na temat sportowych układów wydechowych. Poznaj ich najważniejsze zalety, funkcje, a także elementy, które wchodzą w skład ich budowy.
Jakie podstawowe zadania pełni układ wydechowy w aucie?
Układ wydechowy w samochodzie odpowiada za odprowadzanie spalin z silnika. Ważną funkcją jest też wyciszanie jego pracy. Standardowy schemat takiego systemu uwzględnia rurę podłączoną do kolektora wydechowego. Co więcej, inne istotne składniki to katalizator, tłumik rozprężony i tłumik końcowy. Szczególny rodzaj konstrukcji stanowią sportowe układy wydechowe. Są one dużo głośniejsze niż seryjne. Ponadto wyróżniają się również zdecydowanie większą średnicą, jeśli chodzi o otwór wylotowy. Dzięki tej opcji można liczyć na sprawniejsze wydalanie spalin. Dodatkową korzyścią modułu jest duży wzrost rzeczywistej mocy. Jak zatem zbudowane są sportowe układy wydechowe?
Sportowe układy wydechowe, czyli podstawowe informacje dotyczące ich budowy
Wszystko rozpoczyna się od kolektora wydechowego. Jest to element, do którego trafiają spaliny. Występują one w różnych wariantach. Najpopularniejsze rozwiązania w tym zakresie to 4-2-1, 3-1 oraz 5-1. Co to oznacza? Warto zaprezentować to na konkretnym przykładzie. W tym przypadku posłużymy się pierwszym z wymienionych oznaczeń. Zgodnie z liczbami w systemie tym występują cztery rurki wychodzące z cylindrów. Następnie każda para schodzi się w jeden zestaw. Powstałe w ten sposób dwie rury na końcu łączą się w jedną przedostającą się do tłumika środkowego.
Katalizator jako kolejny istotny element sportowego układu wydechowego
Sportowe układy wydechowe mogą uwzględniać kolejny element, którym jest katalizator. Podstawowym zadaniem tego składnika jest ograniczenie spalin. Jest to czynnik, który wywiera dobry wpływ na zawirowania tworzące się za kolektorem wydechowym. W przypadku samochodów sportowych ulegają one konkretnemu uspokojeniu. Dlatego jedyną ich przeszkodą jest opór w tłumikach bez dodatkowych turbulencji.
Sportowe układy wydechowe, czyli co warto wiedzieć na temat ostatniej części, jaką jest tłumik?
W sportowych konstrukcjach znajduje się też tłumik. Najczęściej składa się z prostej rurki, która kończy się tak zwaną przelotówką. Dba on o zapewnienie jak najmniejszych oporów przepływu. Tworzywa, które są wykorzystywane do produkcji tłumików muszą odznaczać się wysokim poziomem odporności na aktywność kwasów. Dlatego profesjonaliści polecają, aby do takiego układu użyć stali kwasoodpornej. Inwestycja w taką alternatywę pozwoli przetrwać systemowi przez długie lata. Nie trzeba w tej sytuacji obawiać się korozji.
Sportowe układy wydechowe muszą mieć także tłumik o określonej średnicy. Im jest ona większa, tym lepiej, gdyż wpływa na mniejsze opory przepływu. Pozwala to na uzyskanie pewnych przyrostów mocy. Z drugiej jednak strony negatywnie odbija się to na momencie obrotowym.
Przy silnikach z turbodoładowaniem element, który doskonale przyczynia się do optymalizowania przepływu spalin, jest turbosprężarka. W pewnym stopniu realizuje ona funkcję tłumika, który wycisza działanie układu wydechowego. Dlatego często można znaleźć system, w którym za turbiną znajduje się katalizator wraz z prostą rurą do samego końca. Co więcej, złożone obliczenia specjalistyczne nie są tutaj wymagane. Jedyne co trzeba uczynić to zdecydować się na właściwą średnicę rury przebiegającej od katalizatora. Pamiętaj też o tym, aby jej końcówka nie wywołała efektu w postaci uszkodzenia zderzaka. Temperatura spalin bardzo często osiąga wartość mieszczącą się w zakresie od 700 do 800 stopni Celsjusza.
Sportowe układy wydechowe – podsumowanie
Sportowe układy wydechowe mają ogromne znaczenie przy przeprowadzaniu czynności związanych z tuningiem pojazdu. Dlatego profesjonaliści raczej nie zalecają podejmowania działań bez specjalistycznej konsultacji. Brak wiedzy może przyczynić się do poważnych problemów technicznych, a także strat finansowych. Zamiast poprawić osiągi auta, można bardzo zaszkodzić. Istotne znaczenie mają tutaj złożone obliczenia. Dzięki temu nie doprowadzi się do ryzyka poważnych spadków mocy.
Istnieją poglądy, że sportowe układy wydechowe nie mają większego znaczenia. Rzeczywiście może tak być w sytuacji, gdy system będzie nieprawidłowo wykonany. Natomiast jeżeli będzie on zrealizowany profesjonalnie, możesz liczyć na ogromną korzyść. Wymiana systemu na sportowy układ wydechowy to jeden z najprostszych sposobów na podniesienie mocy w aucie seryjnym. Co więcej, jest on też znacznie trwalszy. Pamiętaj jednak o tym, że osprzęt mocujący wydech w samochodzie dla prawidłowego działania musi podlegać systematycznym kontrolom w trakcie przeglądów.